fbpx
Sex steg för att minska på din stress

Sex steg för att minska på din stress

I förra inlägget skrev jag om hur man kan försöka hitta sina stressorer och arbeta med dom. Jag hoppas att du kunde hitta lite strategier som kan hjälpa dig att minimera din stress. Om du inte här läst blogginlägget hittar du det här!

Idag tänkte jag gå igenom sex steg som du kan ta för att minska på din stress. 

 

  1. Ät hälsosamt
  • Att äta hälsosamt kan minska risken för kostrelaterade sjukdomar.
  • Idag finns det mycket forskning på hur kosten påverkar vårat humör och hur en hälsosamkost kan förbättra humöret.
  • Genom att äta en kost som din kropp mår bra av så slipper kroppen arbeta för mycket och då stressa ut sig.
  • En hälsosam kost innehåller alla näringsämnen, vitaminer och mineraler som kroppen behöver vilket hjälper kroppen att må så bra den kan.
  1. Dra ner på koffein, cigaretter och alkohol
  • Koffein frisätter kortisol som stressar kroppen.
  • Alkohol stör sömnen. Ja, det kanske är lättare att somna med lite alkohol i kroppen. Men kroppen kommer inte in i djup sömn med alkohol i sig.
  • Koffein, cigaretter och alkohol är en drog som alla tre stressar kroppen.
  1. Träna
  • Fysik träning kan hjälpa till att sänka stressnivån i kroppen genom att träning använder upp stresshormonet kortisol som gör att kroppen slappnar av efter träningen.
  • Även lugn träning som en promenad i skogen eller en promenad till affären kan hjälpa kroppen.

4. Ta tid för dig själv

  • Något som kan sänka dina stressnivåer är att försöka få till en bra balans mellan ansvaret för dig själv och ansvaret för andra.
  • Ta tid för dig själv och slappna av.
  • Lär dig att prioritera Self-Care. Ladda ner min gratis Self-Care guide här!

5. Lär dig vara medveten

  • Försök att öva på att vara medveten dagligen.
  • Meditation hjälper dig att vara närvarande och sänka din stressnivå. Korta stunders meditation fungerar utmärkt.
  • Att vara medveten eller närvarande är ett sätt för oss att uppmärksamma våra tankar och känslor, vilket i sig ökar vår förmåga att hantera stressiga och svåra situationer.

6. Sömn

  • Bra sömn är vitalt för hälsan, och sömnbrist är något som stressar kroppen rejält.
  • Försök att prioritera din sömn.
  • Hur sover du idag? Kan sömnen eller sömnrutinerna förbättras? Jag kommer skriva lite mer om sömn och sömnrutiner längre fram.
  • 3 snabba knep: Lägg dig i tid, sömnen innan midnatt är då när kroppen reparerar sig till största delen. Stäng av tv:n minst en timme innan sänggående då tv:ns blåa ljus stör sömnen. Gå ut någon gång under dagen och få lite solljus, detta för att hjälpa melatoninnivåerna i kroppen ställa in sig rätt.

 En sista sak: Var snäll mot dig själv. Du är mänsklig, du kommer göra fel, det viktigaste för att minska stressen är att hjälpa dig själv och uppskatta dig själv. Var din egen bästa kompis! Det är helt ok att ha en dålig dag eller många!

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på twitter
Dela på linkedin

Är du intresserad av en GRATIS Self-Care Guide?!

Fyll i namn och epostadress så skickas guiden direkt till din mail!

Lämna ett svar

Stäng meny